For Better Performance Please Use Chrome or Firefox Web Browser

حسین منتظرالقائم1، محمد علی بدری2، احمد صداقت3 ، کاهش خسارت آلودگي حاصل از نشت نفت با تعیین چیدمان بهینه یدک‌کش‌های پاک‌سازی نفت در دو منطقه جزیره خارک و بندرعسلویه، دهمين همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی 29 آبان لغايت 1 آذر 91 (تهران-ایرا

کاهش خسارت آلودگي حاصل از نشت نفت با تعیین چیدمان بهینه یدک‌کش‌های پاک‌سازی نفت

در دو منطقه جزیره خارک و بندرعسلویه

 

 

كليدواژه: یدککشهای پاکسازی نفت، الگوریتم ژنتیک، آلودگی نفتی، خلیج فارس

 

مقدمه

از مهمترین منابع آلودگیهای نفتی در دریاها میتوان به استخراج، تخلیه و انتقال نفت به پالایشگاههای فعال در بنادر نام برد. انتقال این آلودگیها در دریا شامل فرآیندهای انتشار، پخش افقی و عمودی، تبخیر، امولسیون و حلالیت میباشد[1]. یکی از روشهای پاکسازی این آلودگیهای نفتی استفاده از یدککشهای پاکسازی نفت میباشد. برای بهینهسازی موقعیت قرارگیری این یدککشها توجه به دو نوع آسیب اقتصادی و زیست محیطی مناسب میباشد[2]. اگرچه تاکنون مطالعاتی در زمینه انتشار آلودگیهای نفتی در خلیج‌فارس صورت گرفته است، ولی تاکنون نگاه کاربردی به مدلهای ارائه شده برای بهینهسازی قرارگیری یدککشهای پاکسازی نفت نشده است.

با توجه به وجود مناطق نفتخیز و پایانههای نفتی در دو منطقه جزیره خارک و بندر عسلویه، هدف از پژوهش جاری تهیه سناریوهای پاکسازی نفت در این دو منطقه میباشد. بدین منظور ابتدا رفتار لکه نفتی از لحاظ چگونگی انتشار و استهلاک شناسایی شده و سپس زمان رسیدن یدککشهای پاکسازی نفت و تاثیر سرعت و ظرفیت پاکسازی یدککشها به کمک الگوریتم ژنتیک در این دو منطقه مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

Conference Papers
ماه: 
November
سال: 
1391

تحت نظارت وف ایرانی