For Better Performance Please Use Chrome or Firefox Web Browser

محمد حسین بخشنده، احمد صداقت، مهدی مقیمی زند، طراحی شناور زیر¬آبی با الهام از طبیعت، پانزدهمین کنفرانس دینامیک شاره‌ها FD2013 بندرعباس، دانشگاه هرمزگان، 27- 29 آذر 1392.

پانزدهمین کنفرانس دینامیک شاره‌ها  FD2013

بندرعباس، دانشگاه هرمزگان، 27- 29  آذر 1392

 

 

طراحی شناور زیر­آبی با الهام از طبیعت

احمد صداقت

محمد حسین بخشنده

استاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان

sedaghat@cc.iut.ac.ir

دانشجوی کارشناسی ارشد،­ دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان

Bakhshandehhossein@yahoo.com

 

 

مهدی مقیمی زند

استاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان

moghimi@cc.iut.ac.ir

 

چکیده

فرم­هاي موجود در طبيعت مي­تواند زمينه توسعه تکنولوژي­هاي جديد را فراهم سازد. طراحي شناور زيرآبي با الهام از طبيعت همواره توجه بسياري از مهندسين دريا را به دلايل مختلفي از جمله جستجو در اقيانوس واکتشاف منابع جديد به خود جلب کرده است.

هدف اصلي ازاين تحقيق طراحي هندسه جسم زير آبي و­ همچنين شبيه سازي مدل با استفاده از بر نامه فلوئنت[1]  در حالت 3بعدي است. با الهام گرفتن از شکل بدنه دلفين، ­­­­هندسه جسم زير آبي در برنامه کتيا[2]  توليد شده است. علت استفاده از فرم بدنه دلفين خصوصيات منحصربفرد بدنه دلفين مي­باشد. براي تحليل مدل در حالت دم زدن نيز از روش مش­بندي ديناميکي بهره گرفته شده است.  همچنين شناور در حالت مستغرق  مورد بررسي قرار گرفته است که در آن از اثرات سطح آزاد صرفنظر شده است. هندسه مناسب با بررسي هيدروديناميکي بدنه دولفين تحت تغيير شکل­هاي دم و بدنه طراحي شده است. نتايج بدست آمده از اين پژوهش حاکي از اين مطلب است که با افزايش سرعت در محدوده 1 تا 3  متر بر ثانيه ضريب درگ افزايش يافته و با تغيير فرم بدنه شناور زير آبي ميزان رشد ضريب درگ، کاهش مي­يابد.

 

کلمات کليدي: شناور زير آبي، الهام از طبيعت، طراحي هندسه، مش­بندي ديناميکي،­­ ضريب درگ

 

 



[1].  Fluent

[2].  Catia

Conference Papers
ماه: 
November
سال: 
1392
File: 

تحت نظارت وف ایرانی