For Better Performance Please Use Chrome or Firefox Web Browser

طراحی اسکوتر حرکتی برقی

دانشگاه صنعتی اصفهان

دانشکده مهندسی مکانیک

عنوان پیشنهادیه:

طراحی و ساخت دستگاه اسکوتر حرکتی

Design and Manufacture of Mobility Scooter

مجری: دکتر احمد صداقت

تیرماه 1391

« چکيده طرح »

گروه خودرو فرمول دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان بر روی پروژه های خودرویی متعددی تاکنون فعالیت داشته است و در زمینه طراحی اسکوتر حرکتی برقی گامهایی را در طراحی سپری نموده که نیازمند اسپانسر جهت ساخت نمونه اولیه است. در خصوص اسکوتر حرکتی برقی بطور خلاصه می توان گفت:

در دنیای کنونی حمل و نقل و جا به جایی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. قیمت مناسب،آلودگی کم، سرعت بالا و ایمنی از شاخصه های ضرورری و قابل توجه در این زمینه می باشد. اهمیت این شاخصه ها و جا به جایی شهری کلان، دو چندان خواهد بود. به طوری که زندگی تمامی شهروندان همه روزه و به صورت مستقیم و غیر مستقیم وابسته به چگونگی این حمل و نقل خواهد بود.

 

 کلان شهرها در کشور های صنعتی و توسعه یافته بهترین گزینه برای حمل و نقل شهری پاک و عاری از آلودگی را استفاده از وسایل نقلیه ی برقی دانسته و در این راستا چندین سال است که گام های مهمی برداشته اند. خودروهای الکتریکی و هیبرید الکتریکی، دوچرخه های برقی و... جایگزین هایی مناسب برای خودرو های پیشین بوده اند، ولیکن قیمت بالا و یا نا کار آمدی موجب عدم استقبال جامعه و شهروندان شده است.

اسکوتر حرکتی( ScooterMobility) از جمله وسایل کمک حرکتی است که تمامی اقشار جامعه قادر به استفاده از آن می باشند. از نو نهالان گرفته تا کهنسالان و سالخوردگان همه و همه می توانند به عنوان وسیله ای با انرژی پاک برای جابه جایی در مسافت های شهری (charge/km50) از اسکوتر حرکتی استفاده کنند.

اهمیت این وسیله زمانی بر ما آشکار خواهد شد که افراد کم توان در حرکت مانند معلولین، جانبازان، سالخوردگان و... به راحتی می توانند از این وسیله استفاده کنند و در واقع  نام گذاری این وسیله نیز به همین سبب می باشد. قابلیت جا به جایی در شهر و انجام فعالیت های روزانه ی خود در کنار سایر شهروندان توسط افراد کم توان، روحیه ی نشاط و خود باوری را به این افراد باز خواهد گرداند و جامعه ای پویا و رو به تعالی خواهیم داشت و این امر وابسته به نگاه جامعه و متخصصان به وسایل کمک حرکتی است. در کشورهای توسعه یافته امروزه از این در سطح شهری و منازل و اماکن عمومی به وضوح استفاده می شود. مکان هایی نظیر فروشگاه های بزرگ، زمین های ورزشی، پارک ها و گذرگاه ها، منازل، کارخانجات صنعتی، زمین های کشاورزی، هتل های بزرگ و ... .

با توجه به تغییر سریع بافت جمعیتی کشورمان ایران و طبق آمار های موجود در سایت رسمی سازمان آمار کشوری، جمعیت سالمندان ایران در 30 سال آینده بیش از 25 میلیون نفر خواهد بود و این بدان معناست که جمعیت بالای 60 سال ایران به زودی 25 درصد از جمعیت کشور خواهد بود. این آمار لزوم توجه هر چه بیشتر مسئولان آینده نگر به تأمین امکانات شهروندی مورد نیاز برای جلو گیری از بحران جمعیت سالمندان را نشان می دهد.

 

Graduate education projects

تحت نظارت وف ایرانی