- English
- فارسی
علي محمدي نصر¬آبادي، محمد جديدي، احمد صداقت، مطالعه عددی انتقال حرارت جابجایی طبیعی سیال درون یک محفظه مستطیلی در ناحیه گذار و بررسی تأثیرات ...، شانزدهمين كنفرانس سالانه(بين المللي) مهندسي مكانيك ايران، کرمان، دانشگاه شهيد باهنر کرمان، 24-26 ارديبهشت 87
شانزدهمين كنفرانس سالانه(بين المللي) مهندسي مكانيكISME2008
ايران، کرمان، دانشگاه شهيد باهنر کرمان، 24-26 ارديبهشت 1387
مطالعه عددی انتقال حرارت جابجایی طبیعی سیال درون یک محفظه مستطیلی در ناحیه گذار و بررسی تأثیرات عدد پرانتل، ضریب شکل و زاویه محفظه نسبت به افق
علي محمدي نصرآبادي محمدجديدي احمد صداقت
دانشجوي كارشناسي ارشد دانشجوي كارشناسي ارشد استاديار دانشگاه صنعتي اصفهان
sedaghat@cc.iut.ac.ir m_jadidi@yahoo.com alimohamadi_nasr@yahoo.com
چکيده
در اين مقاله به بررسي تأثير عدد پرانتل، ضريب شکل و دوران محفظه بر روي تغييرات عدد ناسلت ، ضريب جابجايي و ناپايداري درمسأله بنارد ميپردازيم. مدل سازي انجام شده براساس فرض بوزينسک در محدوده 80000Ra< براي يک محفظه مستطيل شکل با ضريب منظر 6 ميباشد.در ابتدا تاثيرعدد پرانتل بر روي ضرايب حرارتي h وNu براي ريليهاي کوچکتر از 80000 را بررسي کردهايم، براي اين منظور دو سيال هوا با پرانتل 704/0و آب با پرانتل 77/3 در نظر گرفته شده است که تاثيرافزايش عدد پرانتل باعث به تاخير انداختن ناپايداري ، و افزايش ريلي باعث افزايش عدد ناسلت گرديد. در ادامه در يک ريلي خاص، 40000 ، به ازاي ضرايب منظر گوناگون 3، 4، 6، 8، 9 براي پرانتل 704/0 تاثير ضريب منظر را مورد توجه قرارداديم، که مشاهده گرديد افزايش 200% در ضريب منظر باعث تغيير 8% در ناسلت ميشود.همين طور به بررسي تأثير دوران محفظه بر روي ضريب جابجايي و عدد ناسلت پرداختهايم که انحراف از حالت افقي تا زاويه 10 درجه باعث کاهش شديد در ناسلت به دليل کاهش ناپايداري خواهد شد، سپس به افزايش عدد ناسلت تا زاويه حدود 90 درجه به علت افزايش مولفه نيروي حجمي در راستاي دوران مواجه ميشويم؛ بعد از آن به علت از بين رفتن گراديان دما در خلاف جهت شتاب گرانش شاهد يک روند نزولي در Nu ميباشيم که در نهايت منجر به1 Nu= در زاويه 180 درجه ميشود. و در انتها تأثير تغييرات ريلي بر روي ناپايداري ريلي- بنارد مورد بررسي قرار گرفته است. مسأله به صورت يک محفظه مستطيل شکل دو بعدي با شرايط سطح بالايي با دماي K300 و سطح پاييني با دماي K340 و دو ديواره کناري عايق در نظر گرفته شده است.
کلمات کليدي: ناپايداري ريلي بنارد، نيروي شناوري، انتقال حرارت جابجايي طبيعي، ريلي